kosten zakelijk leasen

Wat kost zakelijk leasen?

De populariteit van zakelijk leasen is de afgelopen jaren enorm gestegen. Logisch, want het geeft ondernemers de mogelijkheid om te investeren in nieuwe bedrijfsmiddelen, zonder dat ze hiervoor in één keer diep in de buidel moeten tasten. Maar aan zakelijk leasen zijn ook kosten verbonden. Wij vertellen u graag meer over de verschillende kosten voor zakelijk leasen en waar u rekening mee moet houden.

Verschillende leasevormen

Voordat we ingaan op de kosten van een zakelijke lease, is het belangrijk om de verschillende leasevormen te kennen. Iedere leasevorm brengt namelijk andere kosten met zich mee. We maken hierin onderscheid tussen financial lease en operational lease. Het grote verschil zit in het eigendom van het bedrijfsmiddel. Bij financial lease bent u economisch eigenaar. Aan het einde van de looptijd, na betaling van de laatste leasetermijn, gaat ook het juridische eigendom naar u over en staat het bedrijfsmiddel volledig op uw naam. Operational lease is vergelijkbaar met een huur. U huurt het bedrijfsmiddel van de leasemaatschappij en aan het einde van de looptijd heeft u de keuze uit het doorhuren, overnemen of inleveren van het bedrijfsmiddel. In dit artikel leest u meer over financial lease vs. operational lease.

LEASIT biedt alleen financial lease aan. De informatie hieronder is dus gericht op een zakelijke financial lease.

Verschillende kosten zakelijk leasen

Er zijn verschillende kosten waar u rekening mee moet houden als u kiest voor zakelijk leasen (financial lease). Wij gaan in op de volgende kosten:

  • Opstart- en contractkosten
  • Rente
  • Btw
  • Onderhoud en reparatie
  • Tussentijds afkopen

Opstart- en contractkosten

Afhankelijk van de leasemaatschappij waarmee u zaken doet, heeft u te maken met opstart- en/of contractkosten. Dit zijn kosten die gerekend worden voor het opstellen van uw contract en het opstarten van de zakelijke lease. Kiest u voor LEASIT? Dan zijn deze kosten €0,-.

Rente

Doordat u gespreid betaalt bij een lease is er sprake van rente. Dit is een percentage dat wordt berekend over uw totale financieringsbedrag. Iedere keer dat u een stukje van het aankoopbedrag aflost, wordt het bedrag dat u aan rente betaalt lager. 

Btw

Is uw bedrijf btw-plichtig? Houd dan ook rekening met deze kosten bij zakelijk leasen. U betaalt namelijk de btw over uw bedrijfsmiddel en kunt deze vervolgens terugvragen bij de Belastingdienst. De btw-kosten niet direct aan de start van uw lease betalen? Bij LEASIT bieden wij de mogelijkheid om de btw tijdelijk voor te financieren, zodat u de tijd heeft om het bedrag alvast terug te vragen bij de Belastingdienst. Vraag naar de mogelijkheden indien u hier interesse in heeft. 

Onderhoud en reparatie

Omdat LEASIT alleen financial lease aanbiedt, bent u economisch eigenaar van het bedrijfsmiddel dat u leaset. Dit betekent dat kosten zoals onderhoud en reparatie voor uw rekening zijn. U bent ook zelf verantwoordelijk voor bijvoorbeeld de verzekering van uw bedrijfsmiddel. Vergeet deze kosten dan ook niet op te tellen bij het maandbedrag.

Tussentijds afkopen

Heeft u een financiële meevaller en wilt u uw zakelijke lease vroegtijdig afkopen? Dan kan het zijn dat hier ook extra kosten bij komen kijken. Afhankelijk van welke leasemaatschappij u kiest, worden vaak kosten gerekend, zoals een boeterente. LEASIT als leasemaatschappij? Dan is tussentijds afkopen volledig boetevrij en zonder extra kosten.

Dus wat kost zakelijk leasen?

Zoals u ziet, zijn er verschillende kosten voor zakelijk leasen. Wat het precies kost is volledig afhankelijk van het bedrijfsmiddel, uw wensen en uw gebruik. Hopelijk geeft dit artikel u de juiste handvaten om een overzicht te maken van uw kosten voor zakelijk leasen.

Heeft u nog vragen? Neem dan gerust contact met ons op via info@leasit.nl of bel ons op 088 622 22 33.

Gebruik onze leasecalculator